Het begrijpen van de verschillen: leiderschap vs. management Is een goede manager automatisch ook een goede leider? Wat zijn de verschillen tussen leiderschap en management? Het grootste verschil tussen leiders en managers is dat leiders mensen hebben die hen volgen terwijl managers mensen hebben die voor hen werken. Een succesvolle bedrijfseigenaar moet zowel een sterke leider als manager zijn om zijn team te kunnen overtuigen achter hem te staan en zijn visie van succes te volgen. Het gaat er bij leiderschap om dat mensen jouw visie begrijpen en geloven en met jou willen werken om deze doelen te bereiken, terwijl management meer gaat om het besturen en ervoor zorgen dat dagelijkse taken goed uitgevoerd worden.
Er zijn veel kwaliteiten die een sterke leider maken, maar een paar van de belangrijkste persoonlijke leiderschapskwaliteiten zijn: Eerlijkheid en Integriteit: zijn cruciaal om mensen in jou te laten geloven en te overtuigen mee te gaan op de reis die jij voor ze hebt uitgestippeld. Visie: Weet waar je staat, waar je heen wilt en neem je team mee langs het pad naar de toekomst. Inspiratie: Inspireer jouw team om alles uit zich te halen door ze te laten zien dat ze een onderdeel zijn van een groter geheel. Vermogen om uit te dagen: Wees niet bang om de gang van zaken te veranderen, doe dingen op een andere manier en heb de moed om buiten de kaders te denken. Communicatievaardigheden: Houd je team geïnformeerd over wat er gebeurd, waar je bent, waar je heen wil en laat weten welke blokkades je onderweg tegenkomt. Een visie uit kunnen voeren: Pak een strategische visie en verdeel deze in een roadmap die kan worden gevolgd door het team. Het vermogen om te sturen: dagelijkse werkinspanningen, onderzoeken welke middelen nodig zijn en anticiperen wat er onderweg nog nodig is. Procesmanagement: Stel werkregels, processen, normen en operationele procedures vast. Gefocuste mensen: Houd rekening met jouw personeel, hun benodigdheden, luister naar ze en betrek ze. Om jouw personeel te stimuleren om de beste service te verschaffen aan jouw gasten, cliënten of partners, moet je ze meenemen in jouw visie en moeten hun waarnemingen en bedrag dezelfde kant op staan. Je moet ze enthousiast maken over waar je ze naartoe neemt en ervoor zorgen dat ze weten wat zij daaruit kunnen krijgen. Bij kleine organisaties kan het lastig zijn om zowel jouw team te leiden als de dagelijkse taken te managen. Degenen die dit allebei kunnen hebben een concurrerende voorsprong. Ben jij een leader en een manager; wat zou jouw personeel zeggen als je het aan ze vroeg? |
http://www.ivpp.nl/leiderschap/training |