Holland winkelt
Image default
Zakelijk

ERP-software voor winkels

Zo kunnen retailers profiteren van het gebruik van adequate ERP-software voor winkels.

Vooral de detailhandel had last van de gevolgen van de coronapandemie en de bijbehorende beperkingen. Dit geldt voor de fysieke detailhandel, waarvan een deel volledig gesloten moest blijven op enkele uitzonderingen na voor essentiële goederen. Aan de andere kant was de online handel (e-commerce) booming, meer dan ooit tevoren. Maar zelfs vóór de pandemie was er een duidelijke trend naar e-commerce. In de loop van de digitalisering gebruiken steeds meer mensen online marktplaatsen en dergelijke om de producten die ze nodig hebben vanuit het comfort van hun eigen vier muren te bestellen. Om als fysieke detailhandel de aansluiting niet te missen, is het des te belangrijker om digitalisering in uw eigen bedrijf te brengen. Dit betekent echter niet noodzakelijkerwijs een volledige conversie naar online handelen. De introductie van geschikte bedrijfssoftware kan ook op de lange termijn processen optimaliseren en ervoor zorgen dat winkels overleven in tijden van hoge klantverwachtingen. Daarom willen we enkele belangrijke eigenschappen van ERP-software voor winkels onder de loep nemen.

ERP-systemen en de digitale transformatie

Maar eerst moeten we kijken naar wat een ERP-systeem eigenlijk is. De drie letters “ERP” zijn de afkorting voor ‘Enterprise Resource Planning’. Het is de centrale taak van elk bedrijf om haar beschikbare middelen zo efficiënt en doelgericht mogelijk in te zetten. De term ‘middelen’ omvat zowel materiële goederen als personele capaciteiten, financiële middelen of tijd. In het tijdperk van digitale transformatie wordt meestal een ERP-systeem gebruikt om deze taak te vervullen. Met ERP-software kunnen bedrijven alle interne processen digitaal in kaart brengen. Binnen het systeem wordt een digitaal beeld gecreëerd van het hele bedrijf en al haar processen. Deze kunnen vervolgens softwarematig worden aangestuurd, geoptimaliseerd of zelfs geautomatiseerd.

ERP-software voor winkels met magazijnbeheer

Hieronder willen we enkele van de belangrijke eigenschappen en voordelen van SCM voor winkels nader bekijken. Er wordt echter geen aanspraak gemaakt op volledigheid. Er moet ook rekening mee worden gehouden dat elk bedrijf uiteindelijk individuele eisen heeft waarmee altijd rekening moet worden gehouden bij het selecteren van een geschikt systeem. Een belangrijk kenmerk van een winkel-ERP-software is voorraadbeheer. Het stelt fysieke retailers in staat om de actuele voorraden bij te houden. In veel gevallen is het ook mogelijk om het systeem u automatisch te laten informeren wanneer de voorraad van een bepaald product een vooraf bepaalde drempel heeft bereikt en een bestelproces te starten. 

CRM in de fysieke detailhandel

Een ander belangrijk kenmerk is klantrelatiebeheer; CRM in het kort. CRM is ook een van de centrale taken van elk bedrijf. CRM-modules binnen de ERP-software ondersteunen winkels, bijvoorbeeld in klantretentieprocessen. Bij gebruik van klantenkaarten is ook de aansluiting op een geschikt kassasysteem relevant. Als u uw eigen website beheert, moet deze dienovereenkomstig ook met het ERP worden verbonden. Dit is met name het geval als u ook een eigen webshop heeft. Op deze manier kunnen de gegevens uit de voorraadstanden real-time op de website beschikbaar worden gesteld aan de klant.