E-Fulfillment: wat het is en waarom het belangrijk is in de werking van uw e-commerce!

E-fulfillment is een term die zijn oorsprong vindt in het Engels, wat betekent, in vrije vertaling, realisatie, vervulling, vulling. In de logistiek wordt de term Fulfillment gebruikt om te verwijzen naar de uitvoering van de bestelling van de klant, d.w.z. het geheel van handelingen en activiteiten vanaf de ontvangst van de bestelling tot het moment dat het product aan de eindklant wordt geleverd, waarbij altijd wordt gestreefd naar een zo hoog mogelijke tevredenheidsgraad.

De fulfillment-praktijk is direct gekoppeld aan alle logistieke en supply chain-operaties en kan cruciaal zijn in het proces van het opbouwen van klantenbinding, omdat het leveren van kwaliteitsservice een onderscheidende factor is in een veeleisende en concurrerende markt zoals vandaag de dag. Tegenwoordig is de prijs niet langer de enige factor waarmee rekening moet worden gehouden bij de keuze van de plaats van aankoop. Soms heeft het bedrijf de laagste prijs, maar houdt het zich niet aan de leveringstermijnen, heeft het een inefficiënte dienstensector, waardoor de klant vervreemd raakt van de leveringsstatus, enz. Daarom is de klant in veel gevallen zelfs bereid om meer te betalen voor een efficiëntere service.

Excellence in service moet worden bereikt om uw bedrijf te consolideren als referentie in de markt en zich te onderscheiden op het moment van de aankoopbeslissing. Met dit in het achterhoofd komt e-fulfillment naar voren als een strategie-optie die in staat is om het hele proces te optimaliseren.

Hoe werkt het?

Fullment omvat alle activiteiten die nodig zijn om aan de behoeften van de klant te voldoen en vereist een geïntegreerde prestatie van verschillende sectoren om de uitmuntendheid van de dienstverlening te garanderen:

– Logistiek (gedurende het hele leveringsproces van het product);
– Technologie (ontwikkeling van innovatieve oplossingen om procedures te optimaliseren);
– Service (zorgen voor een goede relatie met klanten);
– Marketing (strategische planning van acties om klanten aan te trekken).

Enkele activiteiten waarbij de fulfillment-handelingen zijn de strategische planning van de operatie, ontvangst van orders, opslag en voorraadbeheer, distributie en logistiek, opvolging van leveringen via tracking, efficiënte sector van de relatie met de klanten, omgekeerde logistiek, ontvangst en analyse van de feedback van de klanten, enz.

Voor de effectieve uitvoering van al deze taken is een gespecialiseerd team nodig dat zich op elke sector richt, dat altijd op de hoogte is van frequente veranderingen met betrekking tot producten en diensten van consumentenvoorkeur en dat flexibel en innovatief reageert op nieuwe trends.

Daarnaast is de technologie een grote bondgenoot van Fulfillment, omdat het gebruik van software een grotere integratie van de operaties in de hele productieketen mogelijk maakt.

Uitbesteding

Op dit moment zien we een trend naar fulfillment uitbesteden. Dit kan worden verklaard door het feit dat het bedrijf, om intern aan de behoeften van de klant te voldoen, een fysieke structuur en personeel nodig heeft die hoge kosten met zich meebrengen. Daarnaast kan het managen van dit proces de focus van de kernactiviteiten van het bedrijf wegnemen.

In dit scenario zijn er verschillende bedrijven in opkomst in de markt die het beheer van het Fulfillment-proces aanbieden, wat de kosten zou kunnen verminderen met sociale lasten, loonbetalingen en het behoud van een fysieke structuur.

Een ander voordeel van outsourcing is dat het uitbestede bedrijf, door zich uitsluitend te richten op het betreffende proces, zich uiteindelijk specialiseert en een efficiëntere service biedt.

In een concurrerende en veeleisende markt als de huidige kan het aangaan van een partnerschap met een dienstverlener die innovatieve technologische oplossingen voor uw bedrijf biedt een verschil maken, waardoor het hele proces wordt geoptimaliseerd en de stress voor het management wordt geminimaliseerd.

In een omgeving waar aankoopzekerheid wordt gegeven door de markt, is de prijs nog steeds de belangrijkste beslissingsfactor. Daarom is het noodzakelijk om processen te optimaliseren door middel van software en tools die al dit werk kunnen helpen. Met een geïntegreerd systeem voor optimalisatie kunt u genieten van alle voordelen die deze strategie biedt.

https://surlogic.nl/nl/