Italiaanse schoenen staan bekend om hun kwaliteit en goede design. In het land is een lange traditie van schoenmaken die het land de nummer één producent van schoeisel in de Europese Unie heeft gemaakt. De schoenen van het Amsterdamse merk Mason garments worden bijvoorbeeld ook in Italië gemaakt. WereldberoemdItaliaanse schoenen zijn wereldwijd beroemd. Italië exporteert een grote hoeveelheid schoenen, goed voor een waarde van meer dan acht miljard euro. Uit cijfers blijkt dat de exportwaarde van Italiaanse schoenen de laatste jaren groeit. Leren schoenen zijn goed voor de hoogste waarde met een export van meer dan 6 miljard euro in 2019. In feite vertegenwoordigt de Italiaanse leerindustrie een andere uitstekende sector voor het land: Italië is de belangrijkste exporteur van lederwaren ter wereld. Qua waarde voert Italië de ranglijst aan, gevolgd door de Verenigde Staten en Brazilië. In totaal zijn er meer dan vierduizend bedrijven in de Italiaanse schoenenindustrie. Over het algemeen produceren dergelijke merken niet alleen schoenen, maar ook kleding. Sommige van deze merken staan echter vooral bekend om hun schoenen. Italië is altijd de onbetwiste leider geweest onder fabrikanten van high-end en luxe schoenen. Het succes van de industrie is mede te danken aan het levendige ondernemersinitiatief en aan de toeleveringsketen die bestaat uit een systeem van toelevering van grondstoffen, leerlooierijen, accessoires, machinefabrikanten, modelmakers en stylisten. Het resultaat is een concentratie van bedrijven in gebieden die zijn georganiseerd in districten, meestal gelegen in zeven regio’s: Marche, Toscane, Lombardije, Veneto, Campanië, Apulië en Emilia Romagna. Superieure kwaliteitDat Italië schoenenland bij uitstek is, komt vooral omdat de schoenmakers in het land al vanaf ver terug in de geschiedenis sterk op kwaliteit zijn gericht. De superieure kwaliteit geldt van start tot finish en betreft het product zelf, de innovatie van traditionele productieprocessen en de capaciteit van gespecialiseerde schoenmakers, ondersteund door lokale opleidingsscholen. Volgens marktonderzoek lijkt het erop dat Italiaanse consumenten, net als de Spanjaarden, het meest veeleisend en kwaliteitsbewust zijn. Ze zijn bereid een hogere prijs te betalen voor producten met functies die als superieur worden beschouwd en bij Italiaanse schoenen is dat uiteraard het geval. De beste producten worden gebruikt bij het maken van de schoenen die daarnaast ook nog eens aan de laatste modetrends voldoen.
|