wat houdt het in om software developer te worden

Ik begin met een onverwachte vraag: wat vindt de klant leuk aan het bureau? In elk bedrijf dat verband houdt met de dienstensector, ontstaan ​​hechte en stabiele relaties waarin de uitvoerder proactief is.

Heel vaak horen of raden we zulke gedachten van een klant: “Ik wil dat elke cent van mij een klant meebrengt! Niet! Tien klanten! Nee, laten we honderd nieuwe consumenten van mijn product krijgen! Ik wil het bureau alleen betalen voor transacties. Anders blijkt dat u zelf niet in uw creativiteit gelooft. En over het algemeen weiger ik te betalen voor sommige woorden, teksten, ideeën. Het is een baan van twee uur. Hoe kun je ervoor betalen? Hoe pak ik dat aan in de documenten? Een slogan bedenken? Haal dit alsjeblieft weg. “

Of zo: “Toevallig gebeurde het dat door (blah blah) omstandigheden de campagne binnen een maand gelanceerd zou moeten worden, maar we hebben tenminste drie documenten ondertekend. En helaas zijn de voorwaarden van ons contract zodanig dat we u niets anders zullen betalen. Ben je klaar om in dergelijke omstandigheden te werken? Het is toch geen probleem? “

Of zelfs deze:

“Ik hou van kiezen. Ik weet zeker dat de hele markt deel wil uitmaken van de geschiedenis van mijn wafelmerk “Wafelka”. Ik zal de 30 beste agentschappen een aanbod sturen om deel te nemen aan de bestelling. En laat 70% eraf vallen, er zullen aanbiedingen zijn. Laten we daar iets kiezen. “

“Als opdrachtgever maak ik me absoluut geen zorgen over het proces. Het zou me eigenlijk niet moeten schelen hoe het proces daar werkt. Er is mij en mijn geld, en de jongens zullen het op de een of andere manier redden. Trouwens, wie ben ik? Gewoon een manager. Mijn baas is verantwoordelijk voor het resultaat. Het budget wordt gecontroleerd door aankopen. Het budget zelf is al zes maanden geleden verdeeld. En er gebeurt niets vreselijks als er helemaal geen reclame komt, want we staan ​​in de schappen. Het is belangrijk”.

“Hoe dan ook, niemand controleert het resultaat van het werk. Nou, wie kan binnen mijn bedrijf dat ontwerp bepalen, neem me niet kwalijk, is “shit”? Niemand. Kijk tenslotte, afgestudeerden van reclameafdelingen werken, waar de docenten nooit ontwerpers, marketeers, adverteerders zijn geweest. Ze werkten niet voor bureaus of klanten. Ze geven allemaal les vanuit hun eigen fantasiewereld. Niemand heeft de smaak te pakken, nou ja, misschien alleen mijn CMO, maar ze heeft het zo druk dat ze geen tijd voor ons heeft. Zelfs als er een storing is … Wat dan nog? Niemand zal hem opmerken. Het product is goed en verkoopt vanzelf. Ze zullen een paar keer college geven. Niemand kan vuren, dat is de bedrijfscultuur. “

“U kunt zich omdraaien en uw effectiviteit voor het bedrijf laten zien. Hier heb ik een vriend die vroeger als creatief directeur werkte, en nu is hij freelance adviseur. Ik nodig hem en de top 5 bureaus uit. Dat wordt leuk! Het zal zeker goedkoper zijn voor een prijs. “

Als gevolg hiervan vechten een freelancer, verschillende internationale en lokale bureaus, en niet noodzakelijk uit de hoofdstad. Of u kunt dit ook leuk vinden: individuele ondernemer, een bedrijf dat opereert onder de voorwaarden van internationale berichtgeving. En daar heeft de klant helemaal geen last van. Over het algemeen is dit ook een markt. Maar het is de markt die ons duwt tot de kwestie van risico’s. Om niet in zo’n puinhoop terecht te komen, moet je de situatie nuchter beoordelen en twee volkomen eerlijke vragen stellen: wie doet mee (of wat zijn de voorwaarden die de klant stelt, waardoor het mogelijk is om de spelers te begrijpen) en wat is het budget (is het er überhaupt niet nep).

Het eenvoudigste is om te weigeren deel te nemen aan onbetaalde velden, maar dit is een kwestie voor de nabije toekomst voor de hele markt. We hebben het over realiteiten. En hier helpt de crisis ons, die uitgestorven problemen blootlegt.

Waarom moet een klant betalen?

Ik hoor vaak: “Hoe betaal je 20 duizend euro voor een pagina tekst?”, Of “Script voor een video voor een miljoen euro? Voor een miljoen? Hoe is het? “, Of” Waarom kan een simpele foto 50 duizend euro kosten? Je kunt in vijf tekenen! ” Hieruit realiseerde ik me dat veel klanten niet echt begrijpen hoe het werk binnen het bureau werkt. Daarom stel ik voor om in deze kwestie te duiken om te begrijpen hoe de marginaliteit wordt gevormd, hoe het bureau verdient.

Neem een ​​creatief bureau waar ideeën het belangrijkste product zijn. Het kunnen een paar woorden zijn die de komende decennia het motto van het leven van het merk zullen blijken te zijn (ja, slechts een paar woorden). Misschien een beeld dat je jarenlang overal zal kwellen, of een script voor een video van 30 seconden, een idee voor een activatie of een promotiecampagne, een originele oplossing die alle media in het land en de wereld dwingt om over een evenement of product te schrijven – dit zijn allemaal maar ideeën.

Ja, het idee is niet auteursrechtelijk beschermd. Maar zonder idee zijn alle andere communicatieactiviteiten zinloos en leeg. Het proces van het creëren van een idee is het werk van specialisten: copywriters, ontwerpers, creatievelingen, art directors, accountmanagers, video-ontwerpers, enz. Het werk van mensen met kennis van zaken. Dit kan hun persoonlijke activiteit zijn (hun eigen gedachten en opgebouwde ervaring), of gezamenlijk – voor elk idee zou er een luisteraar moeten zijn die het kan evalueren en helpen verfijnen. En als je resultaat wilt, dan moet je voor dit werk betalen. Als kapper voor de tijd van de knipbeurt, als restaurant voor de tijd van een kok en de ingrediënten van een gerecht (en ook voor een naam), als tutor of consulent, als advocaat en juridisch bureau – zoals voor alle specialisten die we gewend zijn te betalen voor diensten. Maar om de een of andere reden zijn we nog steeds niet bereid om te betalen voor de ideeën van copywriters en art directors, aangezien de prijs voor deze diensten niet gerechtvaardigd lijkt.

Hoe de biedprijs tot stand komt

Het is heel interessant om te horen: “Ik betaal voor de uren van de tekstschrijver? Het gemiddelde salaris is 6 duizend euro, we delen het door 21 werkdagen, daarna door 8 uur, dus 35 euro per uur. Waar komen drieduizend vandaan? Wauw, je copywriters snappen het! Ik zou graag aan de slag gaan als zo’n tekstschrijver. ” En hier wordt alle pijn van onze markt onthuld. De economie van de onderneming is niet interessant voor de gemiddelde klantmanager.

De basis is dus het salaris, waar we aan toevoegen:

  • Belastingen (sociaal, inkomen, btw, inkomstenbelasting);
  • Jaarlijkse audit door het agentschap;
  • Het werk van mensen die zorgen voor de efficiëntie van het bureau, maar geen copywriters zijn (CEO, financier, accountant, advocaat, AXO, nieuwe zaakvoerder, secretaris);
  • Tools die nodig zijn in het werk (MS Office, Adobe, Dropbox, Harvest, etc.);
  • Toegang tot databases en analyses;
  • Apparaten en meubelen;
  • Horeca-uitgaven;
  • Bezorgservice;
  • Kantoor (huur en reparatie om de 3-5 jaar);
  • Uitgaven die helpen om zichtbaar te zijn voor de markt (festivals, PR-manager, eigen website, cases, soms direct advertising);
  • Opleiding van het personeel.

En sommige agentschappen die deel uitmaken van internationale netwerken hebben ook financiële verplichtingen aan dit netwerk. En ja, er moet elke maand belasting worden betaald, en het maakt de belastingdienst niet uit wat er met betalingen van klanten gebeurt. Als de melding is ingediend, graag.

En het belangrijkste, het meest eerbiedige voor het hoofd van het bureau is om zijn salaris op tijd aan zijn specialisten te betalen, ondanks het feit dat de boekhoudafdeling naar het dorp is overgebracht, de documenten vijfendertig keer opnieuw moeten worden gedaan, dat ze al 15 keer verloren zijn gegaan aan de kant van de klant, enz.

Een idee verschijnt niet binnen een uur. Om het idee in de presentatie te zien, heb je nodig:

Om de tekstschrijver, hun echtpaar of begeleider hun huiswerk te laten maken;

Voor een strateeg om te proberen interessante inzichten te vinden;

Kom meerdere keren naar de creatief directeur en verdedig uw ideeën;

Ga naar de accountmanager en bewijs dat de ideeën zijn gemaakt volgens de opdracht van de klant;

Breng 5 uur door op weg naar de klant en terug (dit is verrassend, maar in Rusland gaan klanten niet graag naar instanties waar ze te eten krijgen, ze zullen met hen eten in een informele sfeer, ze zullen zelfs iets drinken);

Besteed veel tijd als art director, designer, video designer, zodat het idee vanaf de eerste seconde duidelijk is.

Pas na al deze extra kosten verschijnt de marge. En het kan in dergelijke omstandigheden niet meer zijn dan 10-20%. Geen 200, 20 op zijn best.

U kunt het salaris niet opnemen en delen door het totaal aantal uren per maand. En de klant heeft een redelijke vraag: “Waarom zou ik voor al deze bagage betalen?” Hier zijn mogelijkheden. Betaal en doe bijvoorbeeld niet alles zelf. Helaas ziet het er in de meeste gevallen zo-zo uit. In de regel kan de klant dergelijk gespecialiseerd werk niet zelf doen, daarom gaat hij naar specialisten, omdat deze meer ervaring hebben, ze vertrouwen hebben in wat ze doen. Elke dag gaan ze aan het werk, waar ze worden beoordeeld: zowel intern (geselecteerd, aangenomen, geselecteerd, ontslagen, aangemoedigd, getraind) als extern (uitgescholden, belachelijk gemaakt, geprezen, trots op hen en gelijk aan hen). Het resultaat van het werk van het bureau is altijd zichtbaar voor de markt en wordt actief besproken. Niemand aarzelt om te zeggen dat het werk verschrikkelijk is. Dit zijn geen artiesten, het zijn ambachtslieden: hier kun je je niet verstoppen onder het mom van je stijl, als je het slecht hebt gedaan – dit is voor iedereen duidelijk.

Hoe het proces van de klant eruitziet

Er is een marketingtaak, waarbinnen er een communicatie is. De klant heeft een interne censor: de CEO of marketingdirecteur, misschien een senior groepsmanager of afdelingshoofd. Deze censuur beïnvloedt de toekomst van de manager – zijn mogelijke promotie naar boven of beneden, maar niet het project zelf. Naast een specifieke manager is er een interne aannemerscontroledienst die het inkoopproces aanstuurt. Zij zijn het die de uiteindelijke keuze beïnvloeden. Ze worden tenslotte gedwongen een evenwicht te vinden tussen kwaliteit en prijs.

Het bureau wordt op verschillende manieren geselecteerd:

Kennis van de markt – reeds bestaande ervaring opgedaan tijdens een carrière (zowel van pitch tot pitch, en van omkoping tot omkoping);

Beoordeling – een creatieve beoordeling, waarbij de keuze in de top 10 van bureaus valt;

Portfolio – dat wil zeggen projecten en werk dat al door het bureau is gedaan, is de zeldzaamste factor bij uitstek, aangezien de klant in 90% niet kijkt naar eerdere ervaringen.

Ten slotte is het bureau gekozen, het project is uitgevoerd, allemaal geweldig. En dan wordt het systeem “de betaling tot het maximum uitstellen” geactiveerd. De betaling vindt uiteindelijk plaats, maar op een volkomen onvoorspelbaar moment. Het bureau is naast een bank voor de klant (crediteert zijn communicatieactiviteit) ook met het effect van geldveroudering. Geld wordt oud, of u het nu weet of niet.

Als gevolg hiervan is er een echte dissonantie op de markt. De gedachten van de cliënt worden geraden: “Waarom ben je zo ongelukkig? Waarom zijn er zoveel claims? Waarom ga je niet akkoord met mijn pitchvoorwaarden? De bedragen zijn niet bekend. Verras ons. Ik geef een baan! Ja, voor de toekomst. Zonder garanties dat ze niet bezuinigen op het budget, dat ze mij niet in de dienst verhuizen (naar een ander kantoor, bijvoorbeeld in Dubai), het bedrijf niet sluiten in dit land, om een ​​formele reden niet overgaan van onze veiligheidsdienst, helemaal niet mee eens zijn (investeringen in de oproep van de klant zijn niet vergelijkbaar met de kosten van een vaste winkel), zullen we over een maand niet blij zijn met je creativiteit. ” Waarom heeft het bureau zo’n bedrijf nodig? Constante stress, constante kredietverlening aan de klant, gebrek aan voorspellingen (je moet salarissen op tijd betalen aan werknemers, belasting betalen), waar is geluk? Het is vooruit. Dat is zeker. En de eerste stap is dat de klant begrijpt hoe de prijs wordt gevormd in het bureau: er zijn geen torenhoge inkomsten, alles is glashelder en transparant. De tweede is het antwoord op twee vragen: wie staat er in de aanbesteding en wat is het budget. De derde (dit is al de toekomst) – betaling voor deelname aan de aanbesteding aan alle agentschappen. Een onbeduidend maar gedisciplineerd brandteam om geen neppraatjes te maken en zich verantwoordelijk te voelen voor degenen die ze hebben getemd. 

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com 
BE: +32 499 41 46 24 
Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

https://webdevelopmentapp.com/nl/development.html