U wilt natuurlijk dat opritverwarming lang mee gaat. Het is namelijk een grote investering. Het is verstandig om bij aanvang van de winter een controle van de opritverwarming te laten uitvoeren zodat het zeker is dat alles naar behoren functioneert. Dit kan eenmaal per jaar worden uitgevoerd maar er kan ook voor worden gekozen om een onderhoudscontract af te sluiten. Hierbij wordt de opritverwarming één keer per jaar gecontroleerd. Het voordeel van deze periodieke controle is dat u nooit voor vervelende verrassingen komt te staan. Bovendien bent u ervan verzekerd dat het systeem het hele jaar door functioneert zonder dat u hier omkijken naar heeft.

Opritverwarming met behulp van matten of kabels

Het toepassen van sporenverwarming bij opritverwarming kent een aantal nadelen. Het is niet geschikt voor een oprit met bochten. De voor- en achterwielen volgen bij het draaien in de bocht niet hetzelfde spoor waardoor het effect weg is. Vlakverwarming is dan vanuit veiligheidsoverwegingen verstandiger. Daarnaast zijn bij ijzel de sporen niet goed zichtbaar. Het plaatsen van paaltjes om de locatie van de sporenverwarming aan te duiden kan dan een uitkomst bieden. Bij het aanleggen van opritverwarming kan er gebruik worden gemaakt van matten en kabels. Kabels kunnen gemakkelijker op maat worden gemaakt waardoor ook de montage flexibel blijft.

Verschillende manieren om opritverwarming te realiseren

Bij vlakverwarming wordt een aaneengesloten oppervlakte verwarmd. Dit is doorgaans bij opritverwarming het geval. Er kan ook gekozen worden voor sporenverwarming. Hierbij is er sprake van een onverwarmde ruimte tussen twee delen. Hierdoor gaat er bij deze manier van verwarmen meer warmte verloren dan bij de oppervlakteverwarming. Om deze reden wordt er bij sporenverwarming voor een hogere wattbelasting gekozen. Beide methodes hebben elk zo hun eigen voor- en nadelen. Sporenverwarming is sneller te installeren en minder duur in aanschaf. Bovendien is er minder kans op beschadiging omdat er minder verwarmingskabel wordt gebruikt. Tot slot heeft sporenverwarming een lager geïnstalleerd vermogen wat een lager energiegebruik voor de gebruiker tot gevolg heeft.